Juli van dit jaar gaat Banketje naar Japan, Harriët van Reek & ik delen een maand lang een atelier in Kyoto. We gaan er onze samenwerking nieuw leven inblazen en sluiten de maand af met onder meer een open weekend voor bezoekers. Ik hoop dat we voor die spannende gelegenheid ter plekke een performance zullen ontwikkelen.
Verder gaan we op zoek naar -liefst gebruikt- textiel voor onze textielkunst en natuurlijk naar alles dat ons kan inspireren.Tot slot volgt een week Tokio, waar Harriët lezingen en workshops zal geven rondom haar vertaalde boeken. Daar is in Japan grote belangstelling voor. we hebben er veel zin in!
In 2019 maakten we een eenmalige performance voor performancefestival PiPe in Pictura. Schaduw werd geïnspireerd door het essay van Jun'ichirō Tanizaki, Lof der schaduw. Een boeiende tekst over de bewuste inzet van schaduw in Japanse huizen, de schrijver bezingt de schoonheid ervan en probeert een verklaring te vinden waarom de Japanners zoveel belang hechten aan schaduwen en duisternis. Het gebruik van bladgoud op kamerschermen en gebruiksvoorwerpen dient om de weinige lichtstralen die binnendringen te reflecteren. Het resultaat is geheimzinnig.
Verder gaan we op zoek naar -liefst gebruikt- textiel voor onze textielkunst en natuurlijk naar alles dat ons kan inspireren.Tot slot volgt een week Tokio, waar Harriët lezingen en workshops zal geven rondom haar vertaalde boeken. Daar is in Japan grote belangstelling voor. we hebben er veel zin in!
In 2019 maakten we een eenmalige performance voor performancefestival PiPe in Pictura. Schaduw werd geïnspireerd door het essay van Jun'ichirō Tanizaki, Lof der schaduw. Een boeiende tekst over de bewuste inzet van schaduw in Japanse huizen, de schrijver bezingt de schoonheid ervan en probeert een verklaring te vinden waarom de Japanners zoveel belang hechten aan schaduwen en duisternis. Het gebruik van bladgoud op kamerschermen en gebruiksvoorwerpen dient om de weinige lichtstralen die binnendringen te reflecteren. Het resultaat is geheimzinnig.